Ajuda
Un procés participatiu és una seqüència d'activitats participatives (p.e. primer omplir una enquesta, després realitzar propostes, debatre-les en trobades presencials o virtuals, i finalment prioritzar-les) amb l'objectiu de definir y prendre una decisió sobre un tema específic.
Exemples de processos participatius són: un procés d'elecció de les membres d'un comitè (on primer es presenten unes candidatures, després es debat i finalment s'escull una candidatura), pressupostos participatius (on es realitzen propostes, es valoren econòmicament i es voten amb el pressupost disponible), un procés de planificació estratègica, la redacció col·laborativa d'un reglament o norma, el disseny d'un espai urbà o la producció d'un pla de polítiques públiques.
Fases del procés
Presentació dels pressupostos participatius 2021
Fase on la ciutadania pot elaborar i presentar les propostes suceptibles de ser incorporades en el procés de Pressupostos Participatius 2021
Les popostes es podra fer de dues maneres:
Formularis en paper que es faran arribar a totes les llars del muncipi
Formulari online disponible a la web de l'Ajuntament a l'apartat de Pressupostos particpatius.
La comissió tècnica serà l'encarregada de valorar econòmicament les propostes prioritzades a les anteriors sessionsi, per tant, de fer-ne la validació final.
Informació propostes validades
Podran participar a la votació totes les persones empadronades a La Pobla de Claramunt majors de 16 anys.
Cada persona podrà votar un total de 3 propostes.
El procés de votació popular es podrà realitzar mitjançant 2 canals:
butlleta física i un procès de votació presencial
butlleta on-line disponile a la web municipal
Presentació dels resultats de les votacions.
PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS 2021
Què faries a la Pobla de Claramunt amb 35.000 €?
Quant a aquest procés
L'Ajuntament de La Pobla de Claramunt impulsa un porcés de Pressupostos Participatius per tal que la ciutadania pugui decidir en què s'inverteix una part del pressupost municipal, fomentant així la participació activa dels veïns i veïnes en la gestió municipal.
S'assigna una partida de 35.000€ del pressupost municipal.
BASES DELS PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS DE LA POBLA DE CLARAMUNT PER A L’EDICIÓ DEL 2021
1. SOBRE AQUEST DOCUMENT
Aquest document inclou el procés i criteris a seguir per als Pressupostos Participatius 2021 de La Pobla de Claramunt.
2. OBJECTIUS
Aquestes bases tenen per objecte regular el procés de Pressupostos Participatius de La Pobla de Claramunt 2021 com un mecanisme o instrument de participació i gestió del municipi mitjançant el qual la ciutadania participa activament en decidir la destinació de part dels recursos municipals.
S’hauran de complir els principis bàsics de: transparència, publicitat, claredat, neutralitat institucional, primacia de l’interès general, legalitat, consignació pressupostària, anualitat, transversalitat, igualtat, protecció de dades de caràcter personal i rendició de comptes.
Els principals objectius dels pressupostos participatius són:
Fomentar la participació i l’apoderament de la ciutadania.
Obrir espais i processos de participació ciutadana.
Apropar el pressupost i la gestió municipal a la ciutadania.
Conèixer les necessitats de la població.
Facilitar i promoure la intervenció de la ciutadania en la definició i planificació de les polítiques públiques municipals.
3. CRITERIS
3.1 DOTACIÓ ECONÒMICA
Per aquesta edició s’assigna una partida de 35.000€ ( IVA inclòs) del pressupost municipal.
25.000€ seran destinats a inversions ( amb partida pressupostària 202.9240.61900)
10.000€ seran destinats a serveis i/o actuacions ( amb partida pressupostària 202.9240.22799)
3.2 CRITERIS BÀSICS DE LES PROPOSTES
Les propostes hauran de complir les següents condicions:
Les propostes han de ser preferiblement inversions de qualsevol àmbit de competència municipal, o bé han de finançar activitats o serveis dirigits a les persones (projectes de caire social, esportiu, de lleure, culturals, solidaris, dirigits a les persones en general o bé a col·lectius específics). Una inversió és un bé inventariable que és permanent en el temps. Des de la renovació o creació d’un equipament o infraestructura, la millora d’un espai públic, l’adquisició de mobiliari, la creació d’una web o aplicació, vehicles, eines, equips informàtics, material esportiu, entre d’altres exemples de béns inventariables.
Respectar el marc jurídic i legal existent.
Ser de competència municipal.
Ser viables tècnicament.
No superar el límit pressupostari establert en el punt 3.1.
Complir amb criteris de sostenibilitat. Què és la sostenibilitat?: és un concepte econòmic, social i ecològic que es defineix com la satisfacció de les necessitats actuals sense comprometre la capacitat de les generacions futures de satisfer les seves, garantint l’equilibri entre creixement econòmic, cura del medi ambient i benestar social.
Complir amb criteris d’inclusió social i diversitat de col·lectius.
Complir amb criteris d’equitat social i de gènere.
No ser contràries als drets i llibertats individuals i col·lectives ni als valors democràtics i els drets humans.
4. ORGANS REPRESENTATIUS
4.1. Comissió política
L’equip de govern serà l’encarregat de definir i validar les bases del procés, és a dir aquest document, i de compartir-lo amb la resta de consistori.
4.2. Comissió de seguiment
Es crearà una comissió de seguiment que s’encarregarà de revisar i validar des del disseny inicial fins a cadascuna de les fases del procés.
Aquesta comissió estarà formada per representants polítics de l’equip de govern i tècnics de l’Ajuntament, així com per representants de l’equip tècnic de participació ciutadana.
La seva funció principal serà, doncs, el seguiment del procés, intervenint en la seva definició, organització i dinamització.
4.3. Comissió tècnica
La Comissió Tècnica serà l’encarregada de valorar la viabilitat tècnica, jurídica i econòmica de les propostes presentades per la ciutadania, a partir dels criteris definits en el punt 3.2, i redactarà els informes tècnics justificatius de la viabilitat o no de cada proposta. Aquesta comissió estarà formada pels tècnics i les tècniques de les àrees municipals relacionades amb les temàtiques de les diferents propostes presentades, la regidora de participació ciutadana i l’equip tècnic de participació ciutadana.
5. ESTRUCTURA DEL PROCÉS
El procés participatiu seguirà les següents fases:
Presentació del procés
Creació de les propostes
Validació de les propostes
Votació de les propostes
Retorn dels resultats
6. FASES PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS 2021
6.1. Presentació del procés
En aquesta fase es realitza tot el procés de difusió per donar a conèixer públicament els Pressupostos Participatius de La Pobla de Claramunt 2021 i s’inicia la campanya informativa amb l’objectiu de donar el màxim de difusió del procés i fomentar la participació de la ciutadania de La Pobla de Claramunt.
La campanya de difusió inclourà cartells, díptics, xarxes socials, pàgina web municipal www.lapobladeclarmunt.cat, plataforma de participació Decidim, i altres eines que es creguin convenients.
Per poder participar només cal registrar-se a la plataforma Decidim https://decidim-lapobladeclaramunt.diba.cat que serà l’eina a través de la qual es farà el seguiment de tot el procés dels Pressupostos Participatius de La Pobla de Claramunt 2021. Tota la informació amb les dates i els llocs de les reunions i actes presencials es publicarà a través de la plataforma Decidim i es comunicarà mitjançant els canals de comunicació municipals.
6.2. Elaboració de propostes
Durant aquest termini qualsevol persona tant si està empadronada al municipi de La Pobla de Claramunt com si no, podrà presentar propostes de projectes que creguin interessants i necessaris pel municipi de La Pobla de Claramunt. També podran presentar propostes les entitats i col·lectius del municipi.
Les propostes s’hauran de presentar telemàticament a través de la plataforma de participació Decidim https://decidim-lapobladeclaramunt.diba.cat
Per facilitar al màxim la participació, les persones que no tinguin accés a eines informàtiques i aquelles que requereixen ajuda podran fer-ho presencialment al Local Social Ateneu Gumersind Bisbal (l’Oficina d’Atenció Ciutadana) amb l’assessorament i suport de personal de l’Ajuntament de dilluns a divendres de 9 a 12 i de dilluns a dijous de 16 a 19 h ( aquesta atenció pot variar d’ubicació i horari, en funció de l’evolució del COVID 19)
Aquestes propostes hauran de complir amb els requisits definits en el punt 3.2 d’aquestes bases. Hi haurà un límit de dues propostes per participant
El formulari de presentació de les propostes online haurà de contenir:
Usuari/a
Títol de la proposta.
Descripció detallada de la proposta.
Opcionalment: arxius adjunts i fotografies.
El formulari de presentació de les propostes presencial al Local Social Ateneu Gumersind Bisbal (l’Oficina d’Atenció Ciutadana) amb l’assessorament i suport de personal de l’Ajuntament haurà de contenir:
Nom i Cognoms
DNI
Data de naixement
Títol de la proposta.
Descripció detallada de la proposta.
Opcionalment: arxius adjunts i fotografies
Un cop finalitzat el període de presentació de propostes, es realitzarà una depuració del llistat per tal d’identificar les repetides i aquelles que requereixin d’aclariments per part de les persones proposants. En aquests casos, es contactarà amb aquestes persones per tal d’aclarir els possibles dubtes i poder així millorar les propostes.
Posteriorment, la comissió tècnica realitzarà una primera validació de les propostes per determinar la seva possible viabilitat.
6.3. Validació tècnica de les propostes
En aquesta fase la Comissió Tècnica analitzarà les propostes presentades i comprovarà que compleixin amb els criteris descrits en aquestes bases reguladores. Elaboraran un informe tècnic per cada proposta justificant la seva viabilitat tècnica, jurídica i econòmica.
En el cas que hi hagi dues propostes o més amb un contingut similar podran ser agrupades.
Només passaran a la fase de votació les propostes que compleixin tots els requisits establerts en el punt 3.2. Si es considera que alguna de les propostes no és viable, quedarà descartada i s’haurà d’informar a la persona proposant dels motius pels quals ha estat retirada.
Tota la informació d’aquesta fase quedarà exposada a la plataforma de participació Decidim https://decidim-lapobladeclaramunt.diba.cat
6.4. Publicació i votació de les propostes finalistes
Un cop realitzades les valoracions tècniques de totes les propostes es publicaran per tal de donar coneixement a la ciutadania de les propostes finalistes que passaran a la fase de votació. Hi constarà també el cost econòmic de les propostes. Les propostes finalistes es publicaran a través de la plataforma de participació Decidim https://decidim-lapobladeclaramunt.diba.cat.
Podran votar totes les persones majors de 16 anys i que estiguin empadronades a La Pobla de Claramunt. Només es permetrà una votació per cada document acreditatiu d’identitat i cada persona haurà de votar un total de 3 propostes.
El sistema de votació es realitzarà a través de la plataforma Decidim, i per facilitar al màxim la participació, les persones que no tinguin accés a eines informàtiques i/o tinguin dificultats podran votar presencialment al Local Social Ateneu Gumersind Bisbal (l’Oficina d’Atenció Ciutadana) amb l’assessorament i suport de personal de l’Ajuntament.
Les propostes finals es seleccionaran en base als vots obtinguts i al límit econòmic establert, escollint-se, doncs, aquelles propostes, la suma de les quals sigui la més propera al límit econòmic del procés, sempre tenint en compte els vots obtinguts.
6.5. Retorn dels resultats i avaluació
Una vegada finalitzat el termini de votació, es farà el recompte de vots i s’elaborarà una llista amb les propostes finalistes i les votacions obtingudes, ordenades de major a menor nombre de vots, que es publicarà a la plataforma Decidim. S’escolliran la/les propostes guanyadores per ordre de la llista de major a menor nombre de vots fins esgotar la dotació econòmica assignada de 35.000 €.
En el supòsit d’empat en la puntuació de diferents propostes, l’Ajuntament de La Pobla de Claramunt decidirà la proposta guanyadora en base a criteris d’impacte social i econòmic.
En el cas que no es pugui exhaurir la partida destinada a “activitats”, el còmput no exhaurit es traspassarà a la partida d’inversions per possibilitar la selecció d’un major nombre de propostes.
I en cas que el cost de les propostes escollides no arribi a 35.000 €, però el sobrant no sigui suficient per assumir la proposta immediatament següent, aquest sobrant es destinarà a qualsevol altra actuació de les propostes finalistes, la comissió tècnica farà una avaluació i proposta de les actuacions restants sempre que tinguin almenys un 10% dels vots i tenint en compte l’ordre de la votació.
L’Ajuntament de La Pobla de Claramunt decidirà el seu destí atenent els criteris que han servit per a la valoració i puntuació de les propostes presentades o bé quedaran reservats en la partida pressupostària assignada als pressupostos participatius per si es produeix alguna desviació pressupostària en algun dels projectes seleccionats.
Es publicarà la proposta o propostes guanyadores a través de la plataforma de participació Decidim, web municipal i xarxes socials.
7. CALENDARI
Presentació i difusió del procés Febrer 2021
Elaboració i presentació de propostes Març 2021
Validació tècnica de les propostes Abril, maig 2021
Publicació i Votació popular Juny- juliol 2021
Retorn del resultats i avaluació Juliol 2021
8. PROTECCIÓ DE DADES
L’Ajuntament de La Pobla de Claramunt és responsable del tractament de les dades personals de l’usuari i l’informa que aquestes dades seran tractades de conformitat amb el disposat a les normatives vigents en protecció de dades personals, el Reglament (UE) 2016/679, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades, i la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia de drets digitals, per la qual cosa li facilita la següent informació del tractament:
Finalitat del tractament: Participació en el procés de Pressupostos Participatius de La Pobla de Claramunt 2021.
Criteris de conservació de les dades: Es conservaran mentre hi hagi un interès mutu per mantenir la finalitat del tractament i quan ja no sigui necessari per a tal finalitat, es suprimiran amb mesures de seguretat adequades per garantir la seudonimització de les dades o la destrucció total de les mateixes.
Comunicació de les dades: Les dades no es comunicaran a tercers excepte per obligacions legals.
Drets que assisteixen a l'usuari: Dret a retirar el consentiment en qualsevol moment. Dret d'accés, rectificació, portabilitat i supressió de les seves dades i de la limitació o oposició al seu tractament. Dret a presentar una reclamació davant l'autoritat de control (www.agpd.es) si considera que el tractament no s'ajusta a la normativa vigent.
Compartir